• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61162
+
-

۷۰ درصد منابع آبی خراسان جنوبی دارای شوری بالاست

خبر
۷۰ درصد منابع آبی خراسان جنوبی دارای شوری بالاست

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: اکنون بیش از ۷۰ درصد منابع آب استان دارای EC (هدایت الکتریکی یا میزان شوری آب) بالای ۳ هزار است که در بحث آب شرب و توسعه کشاورزی محدودیت ایجاد می‌کند. به گزارش ایرنا، «حسین امامی» در نشست شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان با اشاره به منابع تجدیدشونده منابع آبی در استان بیان کرد: میزان بارش‌ها از ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلی‌متر در مدت 5 سال به ۱۴ میلیارد و ۷۰۰ میلی‌متر کاهش یافته است که نشان می‌دهد در این مدت وضعیت منابع حادتر شده است. 

وی ادامه داد: همچنین منابع آب تجدیدشونده استان به طور متوسط در بازه زمانی ۲۰ ساله ۹۲۴ میلیون میلی‌متر بوده که در 5 سال اخیر به ۸۳۷ میلیون میلی‌متر کاهش یافته است. مدیرعامل شرکت آب و منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: کسری مخزن تجمعی متوسط ۲۰ ساله استان 3 میلیارد مترمکعب بود به این معنا که سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن آب داشته‌ایم. امامی کسری مخزن تجمعی را در استان ۷۰۳ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: کسری مخازن آب استان از ۱۷۰ میلیون مترمکعب در 5 سال گذشته امسال به کمتر از ۱۲۰ میلیون مترمکعب رسید. وی توضیح داد: جمعیت شهری و حاشیه‌نشینی خراسان جنوبی رو به رشد است در حالی که جمعیت روستاها به دلیل مهاجرت در حال کاهش است یا رشد چندانی ندارد. 

مدیرعامل شرکت آب و منطقه‌ای خراسان جنوبی از کاهش ۲۴ درصدی رواناب‌ها در استان خبر داد و افزود: میزان رواناب‌ها در میانگین بلندمدت ۲۰ ساله و 5 ساله کاهش داشته است. امامی یادآور شد: تغییرات کیفی منابع آب سطحی و زیرسطحی بیانگر این است که وضعیت در مجموع بدتر می‌شود. وی با بیان این‌که ۷۰ درصد اقدامات شرکت آب منطقه‌ای با تفکر سیستمی انجام می‌شود نه تفکر اعتباری تصریح کرد: تمام بحث مدیریت منابع آب سهم‌بندی شده است. مدیرعامل شرکت آب و منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: روند تغییر الگوی کشت در بخش کشاورزی استان نیز سبب شد درآمد کشاورزان و اشتغال در این بخش بهبود یابد و معیشت افراد تحت تأثیر قرار نگیرد. همچنین سطح باغ‌های استان نیز علی‌رغم کاهش مصرف آب، توسعه یافته است که نشان می‌دهد الگوی کشت از زراعت به توسعه تولید تغییر پیدا کرده است. 

امامی ادامه داد: الگوی کشت می‌تواند راهگشا باشد، چراکه در آبیاری تحت فشار با توجه به کیفیت آب نگرانی وجود ندارد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز گفت: بیش از ۲۷ درصد جمعیت استان در بخش کشاورزی فعالند لذا باید معیشت و درآمد جامعه کشاورزی مورد توجه واقع شود. «غلامرضا قوسی» خاطرنشان کرد: همچنین بخش کشاورزی بیش از ۲۴ درصد ارزش افزوده را به خود اختصاص داده است، لذا نمی‌توان رشد اقتصادی را در این بخش نادیده گرفت. وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی برنامه مدونی در بخش بهره‌وری آب بخش کشاورزی دارد و هدف استفاده حداکثری از منابع موجود آبی در این بخش است. در مجموع فعالیت‌های آبخیزداری، تا پایان برنامه هفتم ۱۶۱ میلیون مترمکعب تزریق و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی را هدفگذاری کرده‌ایم. با اجرای طرح‌های غیرسازه‌ای در استان (به‌زراعی و به‌باغی) حدود ۵۴ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی آب انجام خواهد شد. 


 

این خبر را به اشتراک بگذارید